vineri, 8 octombrie 2010

"Copiii romi xoraxaj au potential!" declara coordonatorul proiectului "Si tinerii romi vor sa invete!"

Interviu cu doamna Elena Franga, coordonatorul proiectului "Si tinerii romi vor sa invete!", implementat in acest an la Tulcea.

1. Proiectul "Si tinerii romi vor sa invete!" se apropie de final. Din experienta pe acest proiect, va rugam sa ne raspundeti la urmatoarea intrebare: Vor tinerii romi sa invete?
Raportandu-ma la activitatile desfasurate si la rezultatele obtinute pana in acest moment, consider ca tinerii/copiii romi xoraxaj au potential, le place si doresc sa se implice in activitati educative in ciuda faptului ca anumite bariere ii impiedica, uneori. Cand spun "bariere" ma refer la anumite prejudecati ale populatiei majoritare si, mai ales, la modul de gandire si de abordare a acestui subiect de catre parintii lor, un subiect putin cam delicat in comunitatile traditionale...

2. Sunt tinerii romi xoraxaj marginalizati?
Pe parcursul derularii activitatilor am intalnit persoane care priveau cu neincredere si suspiciune initiativele echipei de proiect. Neincrederea in rezultatele pe care noi preconizam ca le vom obtine au condus, de multe ori, la situatia de a subestima dorinta de intelegere, invatare si implicare a copiilor romi la activitatile organizate in scoala si in afara scolii. Nu stiu daca putem vorbi de marginalizare dar cu siguranta, in anumite situatii, copiii si tinerii romi sunt exclusi de la anumite activitati la care ar putea participa si contribui cu succes, pentru ca, repet, sunt copii inteligenti dar, de multe ori, nu li se ofera posibilitatea sa o dovedeasca.

3. Sunt necesare activitati nonformale viitoare pentru aceste grupuri de copii?
Este imperios necesara continuarea activitatilor incepute in cadrul acestui proiect, dat fiind faptul ca toti cei implicati (echipa de proiect, specialistii angajati, cadrele didactice, autoritatile publice) au depus eforturi substantiale pentru a reduce, cat de cat, decalajul dintre copiii majoritari si copiii romi, dovada fiind cei 40 de beneficiari directi ai acestui proiect. Ceea ce ma multumeste pe deplin, privindu-i cum evolueaza de la o zi la alta, este vointa copiilor de a invata lucruri noi, dorinta lor de afirmare alaturi de majoritari. Si, recunosc, de multe ori chiar reusesc! Este foarte important ca ei sa fie sustinuti si ajutati in continuare pentru ca deja au facut primii pasi spre cunoastere...

4. Care a fost reactia parintilor?
Dupa cum am preconizat la inceputul implementarii proiectului, parintii au fost reticenti in a-si lasa copiii la activitatile ce urmau sa se desfasoare in cele doua Centre de consiliere si incluziune sociala infiintate la Babadag si Tulcea. Probleme de genul acesta am intalnit mai ales in familiile din care provin fetele, unele domnisoare de-acum. Pe masura ce tot mai multi parinti participau, alaturi de copii, la sedintele de consiliere, au inceput sa constientizeze importanta pe care o are educatia pentru cresterea armonioasa si sanatoasa a copiilor. Mai mult decat atat, campaniile IEC care s-au desfasurat atat in scoli cat si in comunitati au avut un impact pozitiv, pot spune, asupra membrilor familiilor consiliate. Eu cred ca au inteles ca tot ce facem este pentru binele lor si al copiilor lor.

5. E usor sa implementezi un asemenea proiect?
Acum, ca ne apropiem de final, pot spune ca nu este foarte greu dar nici usor sa implementezi un proiect ale carui obiective tintesc dezvoltarea abilitatilor de viata la copii si tineri concomitent cu constientizarea populatiei de etnie roma asupra importantei promovarii educatiei in randul copiilor romi xoraxaj. Ca un punct de vedere personal, consider ca este inca mult de lucru in acest domeniu. Fara fonduri, fara sprijinul autoritatilor si al societatii civile, Strategia privind imbunatatirea situatiei romilor va continua sa se implementeze dar fara rezultate vizibile. Comunitatile de romi asteapta o schimbare care nu mai vine... E adevarat ca integrarea romilor este un proces de lunga durata, "peste noapte" nu poti cladi palate asa cum nu poti impune un nivel de educatie generatiilor trecute de o anumita varsta...

6. Va veti mai implica in activitati viitoare similare?
Cu siguranta. Daca se va ivi o alta oportunitate care sa ne permita continuarea activitatilor, voi face tot posibilul sa atrag autoritatile locale si comunitatile de romi in activitati de educatie nonformala deoarece cred ca educatia ar trebui sa primeze oricaror alte domenii (social, sanatate, juridic, etc.).

7. Aveti de transmis un mesaj comunitatii roma, in special ong-urilor roma?
Parintilor romi as dori sa le transmit sa-si ia in serios rolul pe care il au in educatia propriilor copii. Sa-si trimita copiii la scoala chiar daca posibilitatile materiale sunt limitate pentru ca de la varste fragede copiii trebuie responsabilizati iar educatia le ofera sansa de a se implini ca tineri, si mai tarziu, ca adulti. ONG-urilor roma? Avand drept model initiativa CICPR Tulcea, le-as sugera sa analizeze posibilitatea de a se implica in activitati de genul celor derulate in cadrul acestui proiect si, totodata, sa constientizeze faptul ca implicarea si sprijinul lor, ca si promotori la nivel local, vor contribui, intr-o oarecare masura la schimbarea mentalitatii in comunitatile de romi. Inca nu este tarziu sa ajutam, sa sprijinim, in asa fel incat prin efortul conjugat al tuturor sa spunem, la un moment dat: SE POATE! De ce nu, pentru ca sloganul nostru in campanii este: "Si eu pot!"

Va multumim!

Un acelasi experiment, respectiv aceleasi intrebari, a fost aplicat coordonatorului Campaniei de constientizare a importantei promovarii educatiei, doamna Doina Fintina.
Rezultatul poate fi vizualizat in pagina Interviu cu un specialist (in dreapta blogului, lista de pagini)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu